Saturday, 26 May 2012

Alasan Kubur Masing-Masing Hanya Utk Orang Tak Berakal

Aku jumpa post ni mase blogwalking pagi tadi, rase minat nak share ngan korang,.. jom bace!


Selalunya bila kita ego dan bongkak untuk terima teguran orang atas kesalahan sendiri, kita akan cakap "biarlah,kibur masing-masing"


Memanglah kubur masing-masing, tapi.......


1. Mati nanti, kau mandi sendiri, kafan sendiri, solat jenazah sendiri, tanam sendiri, gali kubur pon sendiri ye..

2. Sebab kubur masing-masing la aku nak nasihatkan kau. Kalau kita sekubur, boleh jugak aku tolong jawab kat Malaikat nanti. Kalau nak kena balun,boleh aku tolong cover.

3. Aku tak nak berdosa sebab tak tegur kau, tak nak lah teman kau kat neraka tu, tak de air cond.

4. Pastikan kau tulis wasiat supaya kubur kau tu ditanam di tempat khas untuk kau sorang je. Sebab takut jenazah dalam kubur sebelah terganggu dengar kau terpekik terlolong kena seksa.

5. Bukan setakat kubur, rumah orang pon masing-masing jugak, tapi kalau kau buat bising, rumah kau kotor,busuk, orang tak suka jugak kan?

6. Kau ingat dalam kubur tu macam hotel ke boleh lepak-lepak walaupon buat dosa? Dengan ular,kala jengking dan macam-macam lagi seksa kubur.

7. Aku nak tolong kau kat dunia ni sebab bila dah masuk kubur, tak boleh nak tolong dah. Hinggakan kita telanjang sekali pon di padang Masyar nanti, tak de yang nak peduli.



4 comments:

AmyZana said...

bile tegur org psl agama, kebanyakan org suke sgt nak jwp kubur masing2 lain. nnti bile dorg ckp mcm tu lg, sye dah tahu dah ape nak jawap >:)

✿Lady Ainaa✿ said...

bkn dikubur je... nanti di akhirat, elok je kita nk masuk syurga... tetiba ditarik keluar dan dimasukkan kedlm neraka.. sbb kita tak membantu kwn2 kita serta org lain ke syurga... kita sbg mnusia iaitu khalifah di dunia... so tak slh org nk bg nasihat.. kalau tak nak terima, tak pyh nk kutuk sakan an...

Lea Isnawi said...

harslah saling mengingati, menegur kan

Se0rang Gad|z said...

amyzana : :)
lady : :)
lea : maksudnye?